Monday 18 March 2013

Krabi - Thailand

Krabi..laut yang hijau dan biru. Melawat pulau2 yang menjadi daya tarikan pelancung.Penerbangan mengambil masa selama 1 jam 10 minit untuk sampai ke Airport Krabi.Selepas urusan imigresen selesai, saya turun kebawah untuk berjumpa dengan agen transport yang saya telah tempah melalui internet iaitu Krabi Shuttle.com sebanyak THB600 = RM60 untuk bertiga.

Waktu balik nanti saya terus booking airport transfer. Bayaran dikenakan sebanyak THB700 disebabkan kami berlima. Tambang untuk ke Ao nang jika menaiki bas adalah THB150 = Rm15. Begitu juga kalau kita menggunakan mana2 agen bayaran tetap sama, cuma di ingatkan sebelum kita pergi ke destinasi percutian adalah lebih baik kita survey2 dulu dari internet dan membaca dari blog2 kengkawan yang sudah pergi bagi mengelakkan penipuan.

Hari pertama saya tidak kemana2..cuma berjalan disekitar pantai dan melihat gerai2 yang menjual barangan cenderahati untuk di bawa balik nanti. Memandangkan kawan2 saya datang di penerbangan tengahari. Saya menunggu ketibaan mereka berdua. Selepas itu baru kami akan survey harga package lawatan ke pulau untuk keesokan hari.

Setibanya kawan2 saya...petang tu kami survey harga package island tour di hotel penginapan kami.
Package pilihan kami adalah Phi Phi Island Tour. Kami memilih untuk menaiki Speed Boat. Jika ingin yang lebih murah bolehla menaiki long tail boat (boat ala2 tradisional) Tempat lawatan pulau termasuklah

Bamboo Island
Viking Cave
Monkey Cave
Maya Beach
Phi Phi Don
Khay Island

Bayaran dikenakan sebanyak THB1000 = Rm100 seorang. Kami dikehendaki berada di depan hotel penginapan untuk transport mengambil kami menggunakan van menuju ke tempat pengumpulan bot2. Bukan group kami sahaja.Termasuk juga dengan lain2 orang yang sama mengambil package seperti kami.

Keesokan harinya, selepas kami bersarapan kami bergerak lebih kurang jam 8.30 pagi. Ramainya orang berkumpul untuk menikmati pulau2 indah yang berada di Krabi. Kami diberi pelekat untuk membezakan boat yang kami akan naiki. Kalau tidak silap saya batu boat boleh menempatkan seramai 20-25 orang. Terdapat minah dan mat saleh, begitu juga sepasang kapel berketuruan India spore, Korea, Taiwan dan tak lupa warga Thailand itu sendiri.

Book melalui Agoda untuk 2 malam berjumlah RM267. Bila sampai di sini, tiada apa yang menarik dihotel ini. Ala biasa2 saja. Banyak lagi hotel2 yang berada di sekitar pantai Ao nang ini. Untuk pertama kali bolehla survey2. Bulan Jun nanti saya akan bercuti disini bersama famili dan tidak mungkin tinggal di hotel ini. Layanan di reception sungguh tidah memuaskan dan tidak mesra alam. Cukuplah sekali untuk tinggal di hotel ini.

Kenderaan yang mengambil kami semasa di Airport Krabi berjenama Fortuner. Woww..sangat2 best...

Snokerling time..Ada dua tempat kami dibenarkan untuk intai2 ikan nemo...suker nyer!!!

Inilah enjin speed boat yang dimaksudkan. Betapa lajunya..tak tau berapa banyak kaki2 kuda digunakan untuk memecut laju membelah lautan biru...biru ke hijau...conpius...huhu..

Abang pilot yang membawa boat. Sesekali membuatkan kami menjerit terkejut akibat lompatan speed boat. Dia tersenyum jika melihat orang2 didalam boat menjerit akibat boat terbang dan terhempas di air.. Adoyaiii!!! Boleh gugur jantung dibuatnya...tapi sangat2 enjoy waktu ini...hehe

Kami disajikan dengan buah2an iaitu nenas dan tembikai. Take...take...take....termanggu2 pelancung Taiwan ini melihat buah yang mana satu jadi pilihan...kihkih...

Fuyoooo....sensored!!! bukannya apa..bila tengok gambar diaorang teringatkan betapa friendlynya diaorang ini dengan kami semua..

Beginilah kami sewaktu didalam Speed Boat. Yang berbaju belang oren itu adalah Tours Guide kami. Sangat selesa menaiki Speed Boat. Kami disediakan minuman mineral dan orange. Senyum....senyummmmm!!! Basah kita jap lagi..haha

Ini diantara pelancung yang datang dari berbagai negara.. Sangat friendly. Yang baju hijau tu dari Taiwan dan sebelah bertopi cowboy tu adala pelancung Korea.

Lain2 warna airnya padahal ditempat yang sama. Beza gambar diatas dan dibawah.

Cave Island didalam package Island Tour. Disini tempat pengutipan sarang burung yang sangat bernilai. Kami cuma singgah sebentar untuk mengambil gambar sahaja.

Bamboo Island. Tempat persinggahan yang pertama. Perjalanan dari Jetty untuk ke sini mengambil masa selama 40 minit. Disini saya dan kawan2 yang lain dibenar mandi untuk selama 40 minit masa diberi. Apalagi terjah jangan tak terjah..Ada yang terminum air masin yang sangat2 masin..sampai tersedak2..kah..kah...kah..

Ini adalah boat yang disebut "long tail boat". Menggunakan enjin lama terasa la pulak macam kura2. Untuk orang yang mahu berjimat bolehlah naik boat ini. Tambang untuk long tail boat ini adalah lebih kurang THB400 = RM40. Lain agent makan lainlah harga. Sebab itu kita kita survey 2 atau 3 tempat dan sebolehnya dapatkan harga yang berbaloi..

Gerai-gerai yang terdapat di sepanjang pantai Ao nang. T-shirt I Love Krabi merupakan yang terlaris di gemari oleh pelancung2 yang datang. Harga sehelai T-shirt ini adala THB150 = Rm15.

Kalau sesiapa berhajat untuk memakai bolehla beli sehelai dua..hehe

Deretan kedai-kedai. Berbagai cenderahati ada disini. Tengok orang yang berbaju ala2 peach/pink itew. Sahabat travel saya iaitu Kak Sabariah sedang kyusuk membeli selipar pantai. Rata-rata pelancung akan memakai selipar yang sama dijual untuk tujuan Islan Hoping..

Jika anda ke Krabi..tidak sah kalau tidak makan Pancake made in Krabi. Ianya seakan roti canai yang ditebar, digoreng dikuali leper dengan mentega sehingga garing. Letak saja bahan2 yang tertera di menu hadapan. Saya makan banana pancake, jadinya pisang masak yand dihirs panjang dan diletakkan tengah roti dan dibalik. Setelah garing ianya diangkat di ditambah perasa sama susu atau gula.

Yang ini adalah pancake perasa coklat Nutella.

Siap. Pancake perasa coklat. Pancake ini berharga THB30 = RM3 sahaja.

Kenderaan ringan untuk ketempat yang berdekatan bolehlah menaiki motor tut-tut ini. Tambang yang dikenakan seorang hanya THB20 = RM2 sahaja.

Suasana di pantan Ao nang. Saya menghabiskan waktu disini sementara menunggu kawan2 yang akan tiba pada penerbangan yang kedua. Betapa indah ciptaan Allah. Saya hanya menggunakan Samsung Galaxy Camera untuk tujuan ini.

Ini adalah antara Speed Boat yang dimaksudkan. Berkapasiti enjin kuasa kuda yang besar dan sangat laju meluncuri pelayaran meredah ombak laut..

Maya Beach yang sangat popular diperkatakan dan disinilah tempat pengambaran oleh Leonardo. Cuma pantainya pendek. Rasa macam tak puas untuk bermandi manda jika dibandingkan dengan pantai di Bamboo Island.

Seperti sebuah lurah dan ditengah2 nya air kehijauan. Sangat cantik tempat ini bila diambil gambar. Sukar digambarkan betapa cantik dan indahnya pulau ini.